perjantai 13. huhtikuuta 2012

Toivepostaus: Matka New Yorkiin

Toteutan tämän postauksen nyt ensimmäisenä, kun ajoitus on hyvä. Matkaa olen meinaa tänäänkin miettinyt viimeksi. :)

Kannattaa aloittaa matkan suunnittelu ja hotellinen/lentojen varaaminen mahdollisimman aikaisin, että säästää hinnassa. Ensimmäisellä matkalla New Yorkiin lensimme mieheni kanssa American Airlinesilla, Manchesterin kautta ja tietty Helsingin, kun täältä Vaasasta lähdimme. Jos haluaa lentää suoraan Finnairilla Amerikkaan, niin joutuu maksamaan keskimäärin ainakin 100€ lisää. Toukokuun matkan teemme juurikin suoralla lennolla Nykiin. Manchesterin vaihto ei sujunut ihan ongelmitta, me suomalaiset jouduimme jostakin syystä erikoistarkkailuun. Meidät otettiin jonosta erikseen ja kaikkien kanssa käytiin todella tarkkaan turvallisuustarkastukset. Tämä oli mielestäni yllättävää, puhuimmekin muiden suomalaisten kanssa, että mistä moinen voisi johtua. Minullehan kävi vielä niin epäonnisesti, että matkalaukkuni hukkui. Tämä johtui tosin varmaan jo Vaasan kentällä tehdystä mokasta. Sain laukkuni sitten takaisin noin 2 päivän päästä hotellille saapumisesta. Jouduin ostamaan tarvikkeita ja tein niistä sitten korvaushakemuksen American Airlinesille. Tein ihan kirjeen ja liitin siihen mukaan alkuperäiset ostoskuitit. Sain summan takaisin noin 2 viikon jälkeen hakemuksen lähettämisestä. Lentojen varaamiseen käytimme ebookersia, jonka toimintaan olimme tyytyväisiä. Mies teki varaukset, joten minä en niinkään siinä prosessissa ollut mukana. :)

Näkymä meidän hotellihuoneen ikkunasta New Yorkissa.
Viime kerralla hotelliksi valikoitui New Yorker hotel. Hotelliin olimme sinänsä tyytyväisiä, ilmastointi on tärkein asia kesäkautena New Yorkissa. Tosin suurin osa taitaa ollakin ilmastoituja, koska kesät on niin tuskallisia noin isossa kaupungissa, jossa rakennukset nousevat niin korkeiksi. Amerikassa ei usein kuulu hotellin hintaan aamupalaa ja näin oli New Yorkerissakin. Siellä on kyllä ns. Diner, jossa saa maksua vastaan aamupalaa. Minulle ja ei oikeastaan miehellekään laskeneet kauhean hyvin amerikkalaiset aamupalat, niin ällön makeita ja rasvaisia juttuja.. Teimme sitten monena aamuna niin, että mies kävi kipaisemassa lähikaupassa hakemassa aamupalajuttuja. Toukokuun matkaa varten varasimme edullisen hotellin nimeltään The Pod Hotel. Teimme sinne varauksen ihan Mungolifen ja Tripadvisorin perusteella. Tässä hotellissa on mm. yhteiset suihku- ja wctilat, sillä tavalla säästää hinnassa paljon. Hotellista saa huoneita omilla vessoilla ym. mutta sitten siitä ilosta saa maksaakin. Hotelli on tavallaan moderni hostelli. Myös hotellin kattoterassi ja kahvila houkutteli varmaan huoneen juuri tuolta, sijainti on myös hyvä. Lähellä on mm. Time Square ja Rockefeller Center. New Yorker hotellin läheisyydessä oli ainakin Macy´s tavaratalo ja myös Empire State Building oli lähellä.

The Pod Hotel Tripadvisorissa.
Kulkeminen New Yorkissa ei avautunut ensimmäisellä kerralla ihan vielä. Vertaan esimerkiksi Lontooseen, siellä metroilla on todella helppo kulkea, taksin saa ihan lennosta, apua saa helposti. En päässyt New Yorkin metron järjestelmään sisään todellakaan, vaikka matkustinkin pari kertaa yksin ilman miestä. Siellä on merkitystä, että oletko menossa downtown vai updown ja niitä kirjaimia metroissa on ihan liikaa! Lisäksi automaatit metroasemilla oli jokseenkin vaikeat käyttää, ainakin jos vertaa Lontooseen. Taksien nappaaminen oli vaikeaa, meillä ainakin kävi niin, että kun yritimme saada taksia, niin kuski kysyi olemmeko menossa uptown vai dowtown. Kun vastamimme, niin kuski vaan tokaisi, että väärä suunta hänelle ja kaasutteli pois. Että just.

Nähtävyyksiä New Yorkissa riittää, eihän me keritty miehen kanssa käymään kuin ihan muutamassa sen viikon aikana. Matkan ajankohta oli ehkä hieman väärin valikoitu, koska kaupungissa oli niin k u u m a. Ei vain pystynyt kiertämään päivän aikana paikkoja, kuin olisi halunnut. Miehelläkin oli kuuma, mutta kyllä minä olin se hikisempi. Ehkä nyt sujuu paremmin, kun olen treenaillut tässä pitkin syksyä ja talvea. :D
Me kävimme mm. Empire State Buildingissa, American Museum of Natural Historyssa, Sex and the City- kierroksella, risteilyllä.
Kehottaisin hankkimaan New York city passin. Mieheni sellaisen hankki ja sillä päästiin mm. risteilylle käsittääkseni edullisemmin.

Central Park on myös aikamoinen nähtävyys, se on vaan niin valtava!

Central Park.

Ostoksia pääsin myös tekemään jonkin verran viimeksi. Kävin läpi mm. Macy`s, Forever 21 ja muita yksittäisiä kauppoja, joita tuli matkan varrella vastaan. Tällä kertaa on tarkoituksena päästä Brooklynin puolelle, koska siellä on iso ostoskeskus Kings Plaza. Kävimme viime matkalla New Yorkin ulkopuolella outlet kylässä Woodbury Common Premium. Jotakin tuolta löysin mutta Lontoon outlet oli mielestäni parempi. Guessia tuolta tosin sai tosi edullisesti ja valikoimat oli paljon paremmat, kuin Lontoon outletissa.

Ruokailu on aikamoista meininkiä New Yorkissa, pitää aina muistaa antaa sitä tippiä. Yksi niistä asioista, joista en pidä Amerikassa. Me kävimme oikeastaan vain isoissa ketjuissa, mm. Hard Rock Cafessa ja Planet Hollywoodissa. Taisimme molemmat mussuttaa vain salaatteja, mutta nekin oli aika tuhteja, kun salaatinkastikkeet olivat todella herkullisia. Kävimme myös yhdessä paikassa, jossa sai valita itse salaattiin tulevat kasvikset. Sellaisia Suomeenkin lisää! Oli meinaa tosi edullista mutta hyvää. Harmi kun nimeä en nyt tähän muista, mutta sijainti oli Rockefeller Centerin sisällä, josta löytyi myös Ben Jerry´s. ;) Tuolta Centeristä pääsee myös Top of the Rockiin, joka on myös mukava nähtävyys, josta näkee kauas. Ei yhtä korkea kuin Empire State Building, mutta mielestäni kokemisen arvoinen paikka. Hissi on hienosti tehty.

Hard Rock Cafe NY.

Sellaista juttua tuli nyt mieleen.

Huomenna sitten ihan kotimaan matkailua, Poriin matka käy. :)

1. Kerran New Yorkissa käyneenä (eka kerta isossa kaupungisa muuten), olen kanssasi täysin eri mieltä metron käytön vaikeudesta. Metro on helppo! Ja lippujen osto automaatista on helppoa! Ja minusta on hiton kätevää että junat menee ylös tai alaspäin ja sitten vaan valkkaat oikean kirjaimen :D
    Taksilla me ei viikon aikana ajettu kuin lentokenttämatkat. Jos hotelli on New Yorkerin paikoilla (meillä oli myös ko. hotla) niin kaikki on oikeastaan kävelymatkan päässä (paitsi ehkä joku Harlem).

1. Oletko käynyt koskaan Lontoossa? Siihen verrattuna NY on vaikeampi. Lippuautomaatit eivät olleet oikeastaan vaikea käyttää, vaan se että osaan kävi ainoastaan raha ja joihinkin vain kortti, teki lipun ostamisesta hitaampaa.

2. Kuinka paljon aikasemmin tilasitta matkat? Viikkoja vai kuukausia? :D Mä oon lähdössä kesällä 2013. Löytyykö vielä jotain vinkkejä missä kannattaa käydä tai mitä pitää ottaa mukaan jne?

3. Vuoden alusta tilattiin lennot ja hotellit ihan vasta pari kuukautta sitten. Sait varmaan mukavaan hintaan matkan, kun olet noin hyvin ajoissa liikkeellä? :) Kannattaa ottaa käsimatkatavaroihin vaatteita ym. koska minullehan kävi niin, että laukkuni hukkui. Varsinkin, jos ei ole suora lento.

4. Uskomaton artikkeli! Todella hyviä ja mielenkiintoisia ideoita, kiitos kun jaoitte kokemuksenne. New York on mahtava kohde!